In de winkel van Grapedistrict aan de Amsterdamse Van Woustraat staat een
grote stellage opgesteld waar je ballen door gaten kan schieten. Door welk
gat je schiet, bepaalt hoeveel korting je krijgt. Het gat linksonder geeft
recht op een fles champagne.
Het voorbeeld laat goed het verschil zien tussen Grapedistrict en een
traditionele wijnwinkel. De meeste wijnhandelaren zouden gruwelen bij de
gedachte van rondschietende ballen in een winkel vol flessen.
Een van de eerste zaken die opvalt in de winkel is dat de wijnen gerangschikt
staan op categorieen die niets met wijn te maken hebben.
Van ‘Easy’, lichte, frisse witte wijnen tot ‘Deep’, volle, zware rode
wijnen en vijf categorieën ertussen. Met nog de extra categorieën ‘Bubbly’,
oftewel bruisend en ‘Honey’, oftewel zoete wijn.
Bij de wijnen staan ook ‘wijnmomenten’ aangegeven. De ‘Deep’-wijn drink je
bijvoorbeeld bij zware gesprekken, ‘Easy’ in het park of bij de borrel.
En het systeem slaat aan. Gall en Gall opende onlangs een conceptwinkel met
ongeveer dezelfde indeling op kleuren en smaken.
Freek Padberg, een van de drie oprichters van Grapedistrict vergelijkt
de manier waarop ze bij Grapedistrict met wijn omgaan met de manier waarop
Jamie Oliver dat tien jaar geleden met eten deed: "Toen was lekker
koken nog iets heel Frans. Dikke mannen die met ingewikkelde, vaak
onvindbare ingrediënten werkten. Als je echt lekker wilde koken stond je een
dag in de keuken."
"Jamie liet zien dat lekker koken ook heel leuk kan zijn. Dat het
allemaal niet zo moeilijk hoefde. Dat je met een paar goede ingrediënten ook
in een half uur iets lekkers in elkaar kan zetten."
"Dat wilden wij ook, maar dan met wijn. Nederlanders gaan steeds
meer wijn drinken en zich er ook steeds meer voor interesseren. Maar mensen
die iets anders willen dan wat er in de supermarkt ligt, komen uit bij een
wijnwinkel. En die is vaak nogal intimiderend."
Dat is ook precies waardoor Padberg en twee studievrienden op het idee kwamen
om met Grapedistrict te beginnen. Alledrie hadden ze een goede baan bij een
multinational en een passie voor wijn.
"We kwamen elkaar wel vaker tegen bij wijnevenementen en ons viel altijd
op dat wanneer het over wijn gaat, mensen meteen twee octaven lager gaan
praten en met termen gaan smijten die voor niet-kenners onbegrijpelijk zijn.
Dat moest anders kunnen, dachten wij."
"Je hebt het supermarktsegment, waar prima wijnen te koop zijn,
maar deze zijn allemaal vrij standaard. Wie iets bijzonderders wil, is
aangewezen op een slijter, waar mensen er niet per se heel veel verstand van
hebben. Of een wijnhandel, waar ze juist heel veel verstand van wijn hebben.
Dat kan dan weer intimiderend werken", vertelt Padberg.
De prijs van de flessen zit ook tussen de supermarkt en de wijnhandel in.
Betaal je bij de supermarkt gemiddeld vier tot vijf euro voor een fles en
begint de wijnhandel rond de zeven. Wijnen van Grapedistrict zitten zo
tussen de vijf en de acht euro.
Grapedistrict richt zich op mensen die het leuk vinden om lekkere wijn te
drinken en zich niet per se aangesproken voelen door een traditionele
benadering daarvan.
Door op zoek te gaan naar bijzondere wijnen uit aparte streken of
gemaakt van bijzondere druiven, wil Grapedistrict de bezoeker net even
andere wijnen brengen.
Erg ruim is het assortiment niet met 150 flessen. Bij de Albert Heijn liggen
er al meer, en een beetje wijnhandel heeft er wel vijf keer zoveel.
Van die 150 flessen wisselen er ongeveer 50-70 frequent. En als mensen
speciale flessen aanvragen of willen bestellen, dan kan dat niet. "Je
moet niet bang zijn om keuzes te maken, als mensen ergens om vragen geven we
wel een alternatief. Op die manier willen we wel helpen."
Grapedistrict bestaat inmiddels ruim twee jaar en er staan twee winkels in
Amsterdam, de derde opent nog dit jaar, een in Utrecht en is er een
webwinkel. Maar de plannen zijn ambitieus: Tussen vijf en tien jaar moet in
elke grote stad Grapedistrict winkel staan. Dat is tussen de veertig en
vijftig winkels in heel Nederland.
Daarnaast wordt er ook naar het buitenland gekeken. Freek Padberg, een
van de drie oprichters en verantwoordelijk voor de marketing, ziet ook
kansen voor het concept in Duitsland, Engeland en België. Maar eerst moet de
basis hier goed worden gelegd.
Over wat er gebeurt als de groeiplannen niet behaald worden, is Padberg
duidelijk: "Als we over vijf jaar nog steeds met vier winkels bezig
zijn, dan zijn we niet goed bezig. Dan trekken we de stekker eruit."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl